zondag 25 december 2016

Kunstmatige modder? Die is gek....

Onderstaan bericht gister tegengekomen. Ik ben net klaar met lachen, maar weet nog niet of ik het serieus moet nemen of dat het een vervroegde 1 april grap is.



Robbie heeft dus moeite met de parcoursen en dus moet er wat veranderen. Want Robbie vind het geen crossen zo. Mijns inziens heeft hij er moeite mee dat van Aert en Poeleke te goed zijn en wil hij ze op deze manier iets beteugelen. Ik vraag me dan toch het volgende af:
Hoe zou hij dat dan zien? Waar ga je dat water droppen? Wie beslist dan of het in het weiland gestort gaat worden ( lekker glibberen en glijden!) in het bos ( lekkere modder) of net voor/in de zandbak? Waar je het doet, er zal altijd een renner zijn die dan weer commentaar heeft. Het is teveel water! Waarom geen water net na de balken, zodat de andere niet kunnen springen? Etc etc.

De cross is saai? Ligt dat niet aan de heren renners zelf? Die maken de cross. Misschien moet de rest, inclusief Peeters, er iets harder aan trekken om weer strijd te kunnen leveren. Let wel, ik roep niet dat jullie er niks voor doen,  maar het meeste zal je toch zelf moeten doen, en niet laten afhangen van de heren organisatoren. Wat is het volgende? Dat een skispringer gaat vragen om een windkanon aan het einde van de schans zodat hij wat meer wind in de rug krijgt bij het afzetten? Dat Sergio Perez aan de circuitbouwers gaat vragen om drempels aan te leggen omdat hij Verstappen niet bij kan houden? Dat een mountainbiker gaat vragen aan een NL journalist om een berg te bouwen zodat hij het klimmen wat beter kan trainen dicht bij huis ? ( ow, wacht..... ).

Ik geniet elke week van de strijd tussen van Aert en van de Poel. Niks saais aan, gewoon man tot man gevechten die uitgevochten worden op parcoursen die er zo al jaren bij liggen. Dat dat voor de andere renners saai is lossen we niet op door water te spuiten, maar door slimmer te worden en/of (nog) harder te trainen.

maandag 5 december 2016

MTB AWARDS

Kleine 2 weken geleden werden de genomineerden bekend gemaakt. Ik heb me bewust afzijdig gehouden, puur om te kijken naar de reacties die zouden volgen op dit nieuws. Tot op heden heb ik, maar misschien kijk ik niet goed, niet al teveel reacties erop gezien. Betekent blijkbaar dat de meerderheid het er of mee eens is, of het worst zal wezen..Voorlopig ga ik even van het eerste uit.

En dat vind ik dan raar. Maar dat zal jullie wel niet verbazen. Nu houd ik me de laatste tijd redelijk afzijdig wat MTB betreft, puur om ook eens te kijken hoe het "wereldje" met deze dingen omgaat zonder dat ik meteen begin te roeptoeteren. En het bleef redelijk rustig.... Wat de sport niet ten goede komt lijkt me. ( Er zullen mensen zijn die roepen dat dat gezever van mij ook niet goed is voor de sport, bla bla bla, maar dan is er tenminste wat ophef, nu is het zo dood als een piertje... ;) )

Maar goed. De genomineerden. Hielke, Anne, Anne en Annemarie bij de vrouwen. Prima, niks meer aan doen. 4 vrouwen die mooie uitslagen gereden hebben. Mark, David en Milan bij de talenten, ook prima, maar al 1 keuze minder dan bij de vrouwen. Talent vrouwen, Sophie, Maaike en Kiki. Persoonlijk had ik ook hier de keuze gegeven uit 4, maar soit...

Elite heren, en daar wringt mijn schoen. Hans, Rudi en Michiel. Buiten het feit dat ik ze alle 3 alles gun wat ze kunnen winnen, ga ik hier toch even wat verder op in. Hans staat buiten kijf, Nederlands Kampioen, Brasil Ride gewoon goed, Cape Epic lekker gereden en dit jaar een van de betere Nederlanders. Rudi zou ik, na zijn afscheid, gewoon een soort van oeuvre award geven en niet mee laten doen in deze verkiezing. Michiel had een minder jaar en weinig goede uitslagen gereden helaas. Toch mogen deze 2 meedingen naar een MTB award. Op basis waarvan?  Ik mis namelijk de winnaar van de Benelux Competitie en de nummer 2 van de Cape Pioneer Trek 2016.

WAAROM IS ERIK GROEN NIET GENOMINEERD ??

Duidelijker hoef ik het niet te vragen toch? Hoe kan het dat je Erik Groen geen nominatie geeft, maar bovengenoemde renners wel ? Wat zijn dan de selectiecriteria? Ik vraag me dat werkelijk af. Maar blijkbaar ben ik de enigste die zich daarom bekommert.. Dus laat maar gaan, Ook vanuit het team heb ik geen opmerking daarover gelezen, in de media niet al teveel van gezien (de ene organiseert mee lijkt mij, en de andere geeft alleen "positief" nieuws) en verder zal het ons allen worst wezen. Waardoor ik toch mijn mening van de 1ste alinea toch moet herzien. Ik moest blijkbaar niet van het eerste uitgaan, maar van het tweede....




dinsdag 22 november 2016

Veldrijden....

Afgelopen weekend heb ik me wat meer verdiept in het veldrijden, en dan dat in NL in het bijzonder. Want daar in Belgie waaide t zo hard dat men de veiligheid van de renners niet kon garanderen. Goed om te zien dat organisatoren de renners en hun welzijn voorop stelt. Daarover later meer...

Eerst Twan van den Brand. Wan pech hedde dan! Bezig met een lekker seizoen, goed in zijn vel, Nederlands kampioen straatrace, en dan.. tsja, dikke pech... Tijdje eruit en herstellen. Manmanman, wa kut is da! Beterschap Twan. En ja, je zal zeker terugkomen, maar dat neemt niet weg dat dit gewoon klote is! Sterkte kerel!

Dan zag ik een opmerking van een renner die van Koksijde snel naar Lieshout was gekacheld om daar zijn rondje te rijden. Dat het parcours en de startopstelling niet je van het was, ok, daar kan ik inkomen, maar dat is nu eenmaal zo bij de kleinere plaatselijke rondjes. Iets meer kennis van de cross in Lieshout en je had dit kunnen weten, maar soit, ik begrijp het wel. Wat ik ook volkomen begrijp, en waar ik me ook al vaker aan heb gestoord toen ik nog bij t MTB deed helpen, is dat je als begeleider, mecanicien, pitspoes of wat dan ook inderdaad gewoon entree moet betalen. En dat is niet alleen in NL zo, laatst in Beringen (BE) precies hetzelfde. Ik kan daar met mijn verstand ook niet helemaal bij, maar goed, ze mogen het vragen dus ja... Krom is het wel.

Dan het 3e bericht. Daar sloeg ik wat van achterover. Micha de Vries pleurde dit weekend van zijn fiets. Iets wat hem zelden overkomt, maar als hij het doet doet hij het goed. ( remember Swiss Epic?). Wat ik dan vandaag in de Gooi en Eemlander lees ( ik lees ook alles ook he...) deed me de wenkbrauwen fronsen. Had al begrepen dat hij "op eigen houtje" naar het ziekenhuis was gegaan / moest gaan, maar de opmerkingen vandaag in de krant waren mijns inziens redelijk dom en van dien aard dat ik het idee had dat de desbetreffende persoon al een fles wodka achter zijn kiezen had zitten.
We zijn hier niet in Amerika, waar iemand moet blijven liggen en er direct een helikopter wordt opgeroepen

Goed argument om iemand zelf naar het ziekenhuis te laten gaan! Prima argument zelfs, geen speld tussen te krijgen, het is hier inderdaad geen Amerika! (daar zou iemand een liedje over moeten schrijven... ow, wacht.... ). Dus lekker zelf naar dat ziekenhuis, hop hop!

In het Hilversumse ziekenhuis kreeg hij van artsen te horen dat hij nooit rechtop zittend vervoerd had mogen worden. „Ik wil er niet aan denken, maar voor hetzelfde geld was er van alles geperforeerd. Het is dat ik als topsporter zo’n hoge pijngrens heb. Ieder ander had nu op de intensive care gelegen. In de toekomst moet het toch echt anders.’’
De Gooise wielerclub vindt van niet. Van Koningsveld: „Mooi weer, een mooi parcours, fantastische wedstrijd. Zo’n reactie van een medicus in het ziekenhuis snap ik ook wel. Maar wij zijn veldrijders, wegrijders. We vallen zo vaak, breken een pols, sleutelbeen, iets anders. Vaak in de middle of nowhere, dan moet je jezelf wel redden.” 

De artsen ( dat zijn de mensen die er echt verstand van hebben) vonden dus dat hij zo niet vervoerd had mogen worden, de wielerclub doet het af met: "Wij zijn veldrijders, wegrijders, we vallen zo vaak.... je moet jezelf kunnen redden, bla bla bla... "
Nu ben ik vaak ruimdenkend, en ben ik het ermee eens dat je niet altijd gepamperd hoeft te worden, Maar soms moet je niet zo eigenwijs zijn en de ernst van de situatie inschatten. Mijns inziens is dat hier niet goed gedaan en heeft men eerst gekeken wat voor soort renner hij was, en daarop het besluit genomen geen 112 te bellen. Beter had men naar de toestand van de renner kunnen kijken en daarop het besluit baseren, maar nee, WIJ ZIJN VELDRIJDERS! WIJ DOPPEN ONZE EIGEN BOONTJES! Waar dat vandaan komt, geen idee, maar het is het slechtste argument wat ik de laatste tijd gehoord heb. Er komt dus een moment dat die man, die bij Micha staat, denkt: Nee, ik bel geen 112, het is een veldrijder. Dat verzin je toch niet?
Wat zou ertegen zijn om de ambulance te bellen? Kost dat de wielervereniging geld? Voelen ze zich bezwaard? Staan ze dan voor schut? Wat zou nu de echte reden zijn om dat niet te doen?
Dat vraag ik me dan toch echt af....

Ik hoop dat er onder de organisatoren en EHBO-ers ( en ja, er zijn zeker hele goede, en het is prachtig dat ze er zijn!) toch een paar zijn die de volgende keer eerst even naar de klachten van de renner kijken ipv naar zijn beroep. Lijkt me stukken verstandiger......


woensdag 9 november 2016

Dun Eagle has landed ! #hupMTB

Ik dacht vanmorgen, ik luister ekkes un muziekse...


Ik zag jullie denken, spees sjem, hij gaat weer over basketball zeveren.. dan hadde gullie dun hashtag #hupMTB ekkes gemist denk !
Half oktober wist ik al da dees ging gebeuren. Ik ha da ook maar geheurt ( ja, anders witte niks he, as ge niks heurt of nie luistert....) maar t klonk meteen geloofwaardig... Dun Bart ging me American Eagle fietsen t volgend jaar. En ja, als nieuwsverspreider ha ik da meteen de wereld in kunnen slingeren, maar bij sommige mensen doede da niet en hedde nog respect. Dan houde oew bakkes tot ze da zelf bekend maken. En da waar vandaag! Op dun dag van de uitslag van de American verkiezingen blazen Bart en Henk American Eagle wir neij leven in.

Veur de jeugd, op dees fiets won Bart Brentjens t urste olympisch goud in t mountainbiken. Toen gullie nog me unne luier aan sliept was hij al bezig me muontainbiken! En hoe! Veur jullie nog ekkes wa beeldmateriaal:




Neem aan da ge dees al unne keer gezien het, zo nie... SCHAAMT OE EIGEN!

Maar goed, American Eagle.. ik zag op de website da t merk gereistreerd is in Ravenstein. Das Brabant! Niks Amerika! Gewoon unnen brabantse adelaar. Dus da wordt gin oranje freemke maar un rood-wit geblokt! Ook mooi!.
Veur t echte nieuws over dees gade maar naar Bikesight, daar staat wa uitleg van Henk en Bart en ook nog t nieuws wa Hanske Becking gaat doen volgend jaar. Ja, ook vissen ja! (denk ik...).

Mooi nieuws, benieuwd wa ze in elkaar gaan flansen daar.. We zullen binnenkort wel meer info krijgen, denk da ge dan t beste de social media van dun Bart enzo t best in de gaten kunt houden.. Of aan men vragen.. dan vertel ik toch niks.. want sommige dingen moete gewoon nie als urste naar buiten willen brengen!

Succes Bart en Henk! Makt er wa van! Ik zie da fietske wel verschijnen om te testen veur de NL markt en de toerfietserT.

Houdoe wor!




zondag 6 november 2016

Dat veldrijden he....

Dat veldrijden.. dat wil toch internationaler worden? Dat wil toch olympisch worden? Dat wil toch voor vol worden aangezien? Of begrijp ik het (weer) niet... ?

Vandaag was het weer tijd voor de Superprestige. Vroeger het domein van Nys en Groenendaal, daarvoor van Liboton, Stamsnijder en de oude v/d Poel.  Mooie duels op de zondagmiddag op de televisie. Samen met mijn pa voor de buis, hapje, drankje en kijken maar. Een paar jaar later herken je daar niks meer van terug... En dat ligt niet aan dat hapje, drankje of mijn pa....

De Superprestige zit dit jaar achter een betaalmuur. En is derhalve alleen voor abonnees van Telenet  (play sports?) te bekijken. Dan valt Nederland als land in ieder geval af. Hoe dat in de rest zit weet ik niet, maar daar had de sport toch al niet al te veel kijkers. En op deze manier zal dat aantal in ieder geval niet gaan toenemen...

Geld. Dat is waar het tegenwoordig om draait. Niet om de fans, niet om de kijkersaantallen maar in de eerste plaats kijken we alleen naar de inkomsten! Slimme zet als je als sport internationalisering op je agenda hebt staan en blijft lobbyen bij het IOC om bij de winterspelen te mogen horen. Als ik naar mezelf kijk, ik ben al half afgehaakt als kijker (dus potentieel koper van spullen van de sponsor langs het parcours). Heb namelijk geen zin om op een zondagmiddag achter de laptop plaats te nemen, Chrome op te starten, een wazige livestream te zoeken via esbn of zoiets en die te casten naar mijn tv. Nope, ik wil gewoon naar de NOS ( bij wijze van spreken) en/of Sporza moeten zappen om deze sport te bekijken.
Maar nee, de hoge heren hebben anders besloten. Die kijken in eerste instantie naar hun bankrekening. En ja, ik weet dat de startgelden hoog zijn en de kosten voor organisatie ook. Dat zal allemaal best, maar om dan de sport te verkopen aan een zender zodat 80% niet meer normaal kan kijken... Misschien moet men eens iets gaan doen aan die belachelijke startgelden en onkosten. Begin daar eens mee ipv contracten af te sluiten en de sport buiten te sluiten voor de normale mens. Want als die normale mens dadelijk "vervreemd" van de sport, dan zal het IOC niet staan te trappelen om de deur open te zetten tijdens de winterspelen.....

En de rijders? Vinden die het wel ok, als ze hun centjes maar krijgen of zou er toch ook iets van sportieve drang zijn om een keer een olympische medaille te kunnen behalen? Zo nee, dom dom dom, zo ja, dan zouden ze misschien een keer de koppen bij elkaar moeten steken. Dat geneuzel waar we nu mee te maken hebben, dat zal de sport niet populairder maken...


(en ja, Formule 1 en voetbal zitten soms ook achter een betaalmuur, maar laten dat nu net sporten zijn die iets groter zijn, wereldwijd. We hebben het nu hier over een sport die buiten de landsgrenzen van Belgie en Nederland ( ok, ook in de VS is het groot...) niet al teveel aanzien heeft).


dinsdag 1 november 2016

Dikke doei!

Dikke doei! Dat was mijn eerste reactie toen ik hoorde dat Tim wegbezuinigd zou worden. Het verhaal van hemzelf, dat hij wat anders wilde, was een mooi verhaal voor de buitenwereld, maar natuurlijk een gedwongen keuze.

Gaat er veel veranderen? Lijkt me niet, Gerben heeft namelijk ook niet veel (minder) geld te besteden en de aandacht voor de sport (XCO dan, marathon en meerdaagse zie ik nog wel groeien....) zal alleen maar blijven weg ebben. Waarom ik dat zeg? Omdat dat de laatste jaren al het geval is en ik dat niet zie verbeteren met onze nationale bond als overkoepelende organisatie.

Voor de renners zal er wel wat veranderen lijkt me. Denk dat Gerben beter in de omgang is dan Tim. Denk ook dat Gerben beter in de communicatie is met de renners dan Tim. Dat Tim kennis heeft zal ik niet betwisten, dat hij moeite heeft dat op de juiste manier over te brengen.. dat lijkt me duidelijk. Daar zal wel een stuk verbetering in zitten. Er zullen minder renners uitgeblust, afgebrand of gedesillusioneerd het strijdtoneel gaan verlaten.

Vraag die bij mij blijft hangen. Wat gaat er in Sittard gebeuren? Mijns inziens zit daar nog maar 1 muntainbiker. Blijft Tim daar trainen? Houden we dat opleidingscentrum open met Tim aan het roer? Zo ja, dan veranderd er niet veel he, dan blijft hij, en het centrum, op het budget drukken. Daarom ben ik wel benieuwd wat daar gaat gebeuren en hoe dat ingedeeld gaat worden.

Verder heb ik de ballen uit mijn broek gelachen bij de reacties die geplaatst werden onder het bericht van Bikeisght over het vertrek van... Pannekoek met grote bek, ga iets met je vriendin doen.. etc etc... Schelden en het naar mijn prive leven toe trekken. Dat is de gemiddelde reactie van de wielerwereld als je voor je mening uit durft te komen en geen kuddeschaap bent. Die zijn er namelijk al genoeg in de mountainbike wereld.. Er zijn er ook die de bondscoach liever gister zagen vertrekken dan vandaag, maar nu of niet van zich durven laten horen, of als een blad aan een boom omdraaien. Ook daarmee is de mountainbike wereld niet geholpen. Maar als je je kop boven het maaiveld uit durft te steken... manmanman, dan hakken we die er lekker af! En dan gaan we de opmerkingen niet pareren met voorbeelden die het tegendeel bewijzen, maar gaan we lekker schelden. Hulde, dikke hulde!

Uiteindelijk gaat er toch wat veranderen hoor. In positieve zin. Gerben is natuurlijk een kenner in het veldrijden en het mountainbiken. En ook al noemt men het dan een noodgreep, het is de beste noodgreep die ze hadden kunnen maken. Het mountainbiken en de renners zullen veel voordeel hebben aan hem, en dat is alleen maar goed. Op naar Berlicum!

woensdag 12 oktober 2016

Meerdaagse Marathon Mega Monster Meters afleggen denk....

Ja, ikke nie, ik ben al muug as ik 15 kilometer op dun weg gefiets heb. Der is 1 jaar geweest dat ik toegang gewonnen had tot dun Cape Pioneer Trek. Ik wist nie hoe snel ik da weg moest geven aan dun Ninkoo! Ikke 7 dagen in de bergen fietsen me 8982hm per dag en 100+ km... Natuurlijk....

Maar volgende week begint dus dun Cape Pioneer Trek ( jaja Sir Bart, en dun Brasil Ride, daarover later meer....). Dun Cape Pioneer Trek is vooral bekend omda jaren geleden, in zun hoogtijdagen dun Liwald hier alted aan meedeed me zun Cube Nutswerk Teamgenoten.. Geweldigenoten! Da hebben ze toen zeker ja...









Geen woorden meer aan toe te voegen... lijkt me duidelijk....Maar goed, de leste jaren geen Cube Nutswerk meer, maar ander rijders. Veurig jaar was Gerben Mos al sterk, die gaat dees jaar met Bram Rood weer gewoon meedoen veur t podium. Nieuw bij dun Cape Pioneer Trek zen Erik Groen en Jeroen Boelen. Erik rijdt nog nie zo lang meerdaagse, dun Boelen het er al een paar op zun palmares ( gullie kent t verhaal wel van dun Crocodile Trophy he, da hoef ik nie wir te vertellen toch?).
Mooi.. dan kan ik meteen verder me te vertellen da die mannen ook gewoon mee gaan doen veur de prijzen. Startlijst proloog -> hierrrrrrrrr
Meer info over dees wedstrijdje enzo, op mun Nederlandse site, in t engels -> daarrrrrrrr

In dezelfde week is dun Brasil Ride... Ook lekker gepland... schuld van de KNWU denk... ( grapje de Vries, grapje! ) #zeikerd.
Daar rijden dus Hanske Becking en zunne maat die van Novak. Jiri voor bekenden... Vruuger, toen da sjokolade merk nog sponsor was heb ik daar wel eens wa over geskreven, da kunde dan wir hierrrrrrrr terugleze.. Of nie, ge kekt mar wa ge doet... Feit is da Hanske, en ook dun Bart, daar alted wel goed rijje. Gleuf da ze al een keer of wa da leiderstruike mee naar huis hebben genomen, dus dees jaar hedden wir goei kans da ze da ook wir gaan doen. Ik wou nog wa info meer geven, maar de site lig eruit, ik zie alleen sjinese tekens...
Ik heb t idee dak half om half gehackt ben of da ik de verkeerde site heb, maar as ik bij goegel Brasil Ride intyp kom ik toch egt hier uit... Raar wel.
Op Facebook kunde gelukkig ook van alles veine van dees ritje, dus dan kijken we daar volgende week maar he...

Maar goed, 2 mooi meerdaagse op t programma dus... alted mooi om te volgen, al is t alleen maar veur t landschap, zoals ge boven ziet me die gele dingen...( snapte? ;) jajajaja, da snapte gullie wel ja!).

Houdoe wor!


dinsdag 27 september 2016

Het blijft behelpen.... (2)

UPDATE 29-9-2016:

Na dagen herberekenen, tellen, optellen, aftrekken, wortelduwen en zo verder is de uitslag aangepast van de Pearl Izumi Cup. Erik Groen is winnaar, Frank Beemer is 2e en David Nordemann uiteindelijk 3e.

Of toch niet ??  Als je namelijk onderstaande tabel goed gaat optellen, en dan de bonus erbij optelt en het schrap eraf gaat halen, dan komen we toch echt op andere getallen dan de pdf van de KNWU doet vermoeden...


Een excel bestand waar je formules in kan plaatsen. Klassement+bonus-schrap = totaal
Na een paar dagen tellen blijkt dit toch moeilijker te zijn dan vooraf gedacht. Dus ja, de gepubliceerde einduitslag, Erik 1, Frank 2 en David 3, is nog steeds niet de juiste...

Maar hee, een kniesoor die hier op let... Een stel zeikerds zijn het die dit aan blijven kaarten!

( gelukkig is er ook geen reden om alles in twijfel te trekken als men een simpele rekensom nog niet.. ach laat ook maar.... )

PRUTSWERK!
______________________________________________________________________________

27-09-2016:

Wat een toeval he! Net toen ik vroeg op Facebook of Erik Groen 3e of 4e was geworden werd duidelijk dat hij 1ste was geworden! Hoe is het mogelijk he? Wat een timing!

En wat een gepruts. Het feit dat er al 2 uitslagen zijn.. 1 op de Pearl Izumi cup website:



En 1 op de app van de KNWU:

2 uitslagen, 1 evenement. Knap, heel knap. Betekent mijns inziens dat ze beide de uitslagen bijhouden, en dus onderling weinig tot niet communiceren. Tot overmaat van ramp HEBBEN ZE HET ALLEBEI NOG FOUT OOK!  ER IS DUS EEN 3E UITSLAG!! En ja, dat is natuurlijk helemaal knap. Overal knappe koppen die aan het rekenen slaan en niet eentje die het goed kan. Na het fiasco van het NK XCE ( zeikerd!) ging de zondag er nog even overheen met dit gepruts.
 [mantel der liefde]maar ach, fouten maken is menselijk[/mantel der liefde]

Toch blijf ik erbij dat dit niet kan. Podiumceremonie die over gedaan moet worden, winstpremies die terug gestort moeten worden, David teleurgesteld, Erik die zijn moment van glorie niet echt kan meemaken.
Ik kan me gewoon niet indenken dat het na elke race zo moeilijk is om diegene die gestart is, en geregistreerd met zijn chip op te slaan in een bestand waar alle startende instaan. Op het eind even filteren via Exel et voila, er rolt een bonusje uit. ( als-je-het-zo-goed-weet-doe-het-dan-zelf roepers zijn af!). Blijkbaar zie ik het verkeerd.

Feit is wel dat dit toch weer een voorbeeld is van de kneuterigheid die toch bij het NL mountainbiken blijft hangen.  Dan kan ik nog zo'n leuke tweets voorbij zien komen in de trant van: "Hele mooie ervaringen opgedaan de afgelopen dagen, allemaal mensen met passie!" of: "Mooie positieve reacties" , maar ook: "hoeveel deelnemers er ook zijn de organisatoren zijn blij met jullie aanwezigheid. .maar denken eraan jullie mening is hun klankbord" 
Maar het moment dat je dan je mening ventileert wordt je afgeschilderd als zeikerd. Lachwekkend!

Zolang we zo bezig blijven met de sport, zolang iedereen zijn kop in het zand blijft steken en alles met de mantel der liefde blijft bedekken zal dit soort weekenden eerder regel worden dan uitzondering. Maar dat lijkt me ondertussen wel duidelijk.....

Het is nu 21:27. Een uurtje of 2 geleden was al bekend dat bovenstaande het geval was. Bikesight bracht het nieuws als eerste naar buiten, de KNWU is blijkbaar nog niet zover. Als ze ooit zover komen.....t zal mij benieuwen...

Ik hoop van harte dat er deze winter eens een keer echt iets gaat veranderen. Zelfs ik ben redelijk klaar met het mountainbiken op deze manier, kan me niet aan de indruk onttrekken dat er vele met mij met verbazing dit alles meemaken... Maar er zullen toch echt meer mensen moeten opstaan om iets veranderd te krijgen..

Wordt ongetwijfeld weer vervolgd...

(btw, kuddo's voor medewerker Pearl Izumi Cup die mij te woord stond. Die kon er niet veel aan doen. Topcommunicatie!) 

zondag 25 september 2016

Het blijft behelpen.....

Daniël Prijkel en Lizzy Witlox van harte gefelictieerd met het behalen van de nationale titel XCE. Mooie toevoeging op je CV :).

Goed, over tot de orde van de dag. Dit was natuurlijk weer een aanfluiting van jewelste. Maar dat is bij elk NK XCE nog zo geweest, blijkbaar is het evalueren na elk NK overgeslagen of niet interessant genoeg om er iets van te leren.

XCE = Cross Country Eliminator. Dat betekent mijns inziens op een stukje country crossen tijdens een afvalwedstrijd. Een markt in een stad valt daar niet onder. Een ieder die nu gaat roepen "Maar ze organiseren het tenminste!" kan beter stoppen met lezen. Dat argument telt nu niet meer. Organiseer dan niks. Dit is XCE onwaardig en zorgt er echt niet voor dat de sport populairder wordt. Dit is gewoon een sprintwedstrijd/streetrace. Heeft niet veel met cross country te maken.


Die eerste bocht. Even buiten beschouwing gelaten wat er fout ging in de finale tussen Lehvi en Jeroen (dat is aan de jury en de teams / renners om daar wat mee te doen) is het natuurlijk absurd daar een 180° bocht neer te legggen. Het reglement heeft het over "geen bochten van meer dan 180°".  Bocht zal wel niet meer dan 180 graden geweest zijn, maar met een beetje gezond verstand leg je of die bocht daar niet neer, of keur je het parcours af. De tekening van het parcours gaf trouwens een iets andere bocht aan...






De dames dan. 6 deelneemsters.. 6 ! Hoe is het mogelijk? Gebrek aan communicatie vooraf? Andere wedstrijden dit weekend? Of is XCE gewoon ten dode opgeschreven ?
Minimaal 12 deelnemers zijn vereist volgens de reglementen. Dat deze wedstrijd toch van start gaat is dan toch wel apart. Of schuiven we de reglementen maar aan de kant want: "Maar ze organiseren het tenminste!"
Geen vereiste aantal deelnemers, geen wedstrijd. Veel makkelijker kan ik het niet maken. Behalve in Nederland, daar prutsen we gewoon verder en bedekken we alles met de mantel der liefde zoals offroadbikers schrijfd:
Op voorhand waren er niet veel inschrijvingen bij de vrouwen wat wel jammer is. Niet getreurd, de vrouwen die er waren maakten er een leuke wedstrijd van

 Niet getreurd, niks aan de hand, gewoon doorlopen. Niet kritisch zijn!

Tsja, zo komen we er wel met de sport. NK plannen tegelijk met de City MTB in Belgie, een Pearl Izumi Cup in Sittard waar mtb-ers niet aan de start komen want veldrijden in Dordrecht en reglementen die we net zo goed in de prullenbak kunnen flikkeren.

Ik wens jullie nog veel succes met het trekken aan dit dood paard....





dinsdag 2 augustus 2016

Interview bondscoach MTB

Jaja, daar zijn we weer! Laptopmedia all over the place! Persoonlijk had ik verwacht, omdat ik nogal kritisch en onfatsoenlijk was, dat in het stukje van offroadbikers.eu (Trouwens, wat is er gebeurd met offroadbiking.eu?)  even duidelijk werd dat ik er compleet naast zat. Helaas zie ik dat niet echt terug en zie ik alleen maar een opsomming van datgene er de laatste 4 jaar gebeurd is. Dat wisten we al. Datgene waar ik kritisch op ben is dat het op deze manier niet werkt. Dat er meer uit te halen is m.b.t het opleiden van talent buiten Milan Vader.  Dat ze hard werken, een mooi parcours bouwen etc, dat geloof ik wel. Maar dat kan niet de doelstelling zijn geweest.

Maar goed, eindelijk was daar eens een interview met de bondscoach. Nu zou alles duidelijk worden, nu konden de vragen gesteld worden waar half Nederland al naar uit keek. Niets bleek minder waar.. In het "hart van de sport" is blijkbaar geen plaats voor een kritische blik op het verleden en op de plaats "where the streets have no name" blijven de meeste vragen  dus (helaas) onbeantwoord...

Laten we er even wat dingen uitpikken.
Er komen zeker de laatste tijd veel negatieve verhalen over het K-OTC naar buiten waar wij wel het fijne van willen weten. Tim Heemskerk zou volgens bepaalde criticasters een zakkenvuller zijn en zijn werk niet goed doen als Bondscoach.

 En daar loopt het in de eerste alinea al mank. Tim doet in Sittard geen werk als bondscoach, maar is daar trainer/coach van een talentengroep. Hij heeft dus 2 petten en die moet je wel los zien van elkaar.

In de loop der jaren gaan mountainbikers weg en komen er nieuwe bij. Dat maakt je werk als bondscoach ook wel heel leuk. Je werkt met sporters als ze bij je komen en samen ga je naar het doel van topsporter toe.”
Spring erop in! Dit is de kans om te vragen naar Marvin Bovendorp, Rik Janssen, Zoë Mulder, Sven Burger. Waarom waren ze zo snel weer weg? Was het niet de juiste leefomgeving? Werkte de aanpak van de coach niet? Waar liep het scheef?

Minder geld, heel veel minder geld. Iets wat we de laatste jaren steeds als excuus horen. Blijkbaar toch niet zo weinig om Houffa te mijden en te kiezen voor verre reizen naar Australie en Canada. Dat rijmt niet echt met elkaar he? Wat de dood van Annefleur in dit stukje doet is me trouwens niet helemaal duidelijk....
Milan, Perry, Roel en Wiebe. Met alle respect voor de renners, maar heb je nu al echt 4 sporters afgezet die het goed doen? Ja, ze doen inderdaad lekker mee, maar om nu al aan te geven dat je ze hebt afgezet.. Dat is redelijk snel. Waar rijdt Perry zoal en wat zijn zijn uitslagen? Roel, doet die internationaal echt mee? Ja, Milan rijdt fantastisch op het moment, zijn echte test komt bij de overstap naar de Elite.. dan mag je hem afrekenen en kan je beoordelen hoe top hij echt is.
Met 1 topper in 4 jaar tevreden zijn.. Dat geeft al aan wat de ambitie was. Er zijn doelen niet bereikt, maar je bent wel tevreden met 1 topper in 4 jaar? Wat was dan het doel en je bent dus tevreden met het niet bereiken van dat doel? Beetje krom dit. Mijns inziens waren er wel 4-5 renners meer die in aanmerking kwamen om met dit programma door te breken naar de top. Maar dan wel op een andere manier dan nu gebeurde.

Richting Tokyo staan we er nu al beter voor met een aantal jongeren, die de afgelopen jaren beter zijn gaan rijden en nu hun neus vooraan aan het venster steken van het internationale mountainbiken. Daar is door veel mensen heel hard aan gewerkt.
Klopt, die zijn er zeker. Maar dat hebben ze niet bereikt via het K-OTC....

Hmm ja, weer klagen over het weinige budget.. En dat je zuinig aan moet doen.. en in het land niet veel kan doen...en geen junioren en beloften kan uitnodigen... nogmaals, moet Milan dan echt, als enige, die World Cups rijden in Australie en Canada? Is dat geld dan niet beter te gebruiken om wel junioren en beloften uit te nodigen en een mooie flow onderling te krijgen ( zoals besproken werd) en resultaten te behalen? Geen kritische vraag daarover..

Werken met een klein budget is niet makkelijk, ook zijn er wat geluiden die tegen je zijn. Hoe ga je hier mee om?
“Daar leer je mee omgaan. Soms is het heel persoonlijk en zeker als er dingen geroepen worden die gelogen zijn. Je mag en kan op bijvoorbeeld social media niet reageren, alhoewel dat ooit moeilijk is. Opbouwende kritiek is altijd welkom. Negatieve geluiden geeft me ook motivatie. Het nadeel is echter dat er ook mensen zijn die staan te koken als je aangevallen wordt op iets wat pertinent niet waar is. Als mensen zich nu eens degelijk bij laten praten voor ze dingen gaan roepen, dat zou al heel veel schelen. Het is ook zo dat je het als bondscoach eigenlijk niet vlug goed doet. Eigenlijk zijn het altijd eigen keuzes, echter je hebt niet altijd en overal invloed op zaken in de sport.
Gelogen nog wel. Maar wat zou er gelogen zijn? En het niet kunnen en mogen reageren op social media.. je wordt monddood gemaakt bij de KNWU? Misschien, heel misschien zou het wel eens handig zijn om wel te reageren en je wat meer te laten horen naar de buitenwereld toe. Ook dat schept duidelijkheid, iets wat de mensen toch vragen en graag willen hebben.

“Nee, ik ambieer geen functie meer als bondscoach. Graag wil ik doen wat ik mooi vind en waar ik goed in ben. Trainer-Coach zijn en dat ook nog wat breder trekken. Daar ligt mijn ambitie en kracht en dat is ook mijn passie. Personal coach of trainer zijn, voelt ook goed en samen die weg bewandelen met een atleet is een heel mooi ding waar je samen naar toe werkt.”
Vraag van interviewer: Geen ambitie meer? Betekent dat dat je na 1-1-2017 stopt met het bondscoachschap? ( gemiste kans).
M.a.w, Tom gaat dus verder waar hij de laatste jaren mee bezig was, het coachen en trainen van renners. En heel eerlijk denk ik ook dat daar zijn kracht ligt, daar ligt zijn kennis, die ligt niet bij het naar buiten treden als bondscoach en het mountainbiken uit het slop trekken

 Dus ja, het blijft in mijn ogen een "feel good" verhaal met een ietwat zielige ondertoon omdat er geen budget is en de buitenwereld zo stout. Maar wat hij nu echt doet als bondscoach? Dat komt er niet echt in terug. Wat is er bijvoorbeeld "vroeger" gebeurd met de lichting Papendal; Laura Turpijn, Irjan Luttenberg, Tim Lemmens, Erik Groen, Henk Jaap Moorlag, Thijs Zuurbier, Lehvi Braam, Bas van de Kooij en Rens de Bruin . Als je die namen ziet, talent genoeg! Er rijdt er nu weer 1 in de rondte die zijn niveau weer haalt, maar ook dat heeft tijd gekost. Wat is daar gebeurd destijds? Een mooie vraag voor de bondscoach.
WorldCup Hafjell 2013. Kjell moest in de avond zijn eigen eten gaan halen want, ach vergeten... Rik Janssen die direct na die World Cup stopte en geen fiets meer aanraakte ( er heeft een team nog geprobeerd hem in te lijven, maar helaas...) Wat is er gebeurd dat een jonge jongen deze keuze ineens maakt? 
Marvin stapte in het seizoen 2014 gedesillusioneerd uit het K-OTC en kan blijkbaar de naam Tim niet meer uitspreken. Wat was daar aan de hand?

Marathon, ook zo'n mooi voorbeeld. Nul aandacht vanuit de KNWU en het opleidingstraject in Sittard. Nee, het is niet olympisch, maar moet dat dan? Gaan we alleen die disciplines begeleiden? Dan ook al die veldrijders weg halen daar die er af en toe langs komen. Een mooie meerdaagse wedstrijd, de Bart Brentjens Challenge, dat zijn toch mooie wedstrijden om te volgen? Waarom stuurde onze bondscoach geen renners naar het WK Marathon?

Er zijn zovele vragen waar de buitenwereld graag antwoord op had gezien. Vragen die gesteld hadden kunnen worden door de journalist van dienst. Dat is zijn vak. En nee, niet het mijne. Ik ben blogger, ik heb geen perskaart, geen officiele functie als journalist of wat dan ook. Dat pretendeer ik ook niet echt. Mijn "taak" in deze is deze dingen openbaar te maken en dan maar te hopen dat het opgepikt gaat worden door deze of gene. Ik ben die buitenwereld die afhankelijk is van de kritische vragen van de media.. net zoals zovele volgers van het MTB.  Helaas bleef het deze keer bij een opsomming van weetjes die allang bekend waren en was de uitleg m.b.t alle kritiek alleen terug te voeren op geen budget....

P.s.
Het is de Knegt, niet knecht.. dat komt zo raar over als je dat zo schrijft....
 

maandag 1 augustus 2016

Houffalize is niet zo ver weg...

Afgelopen weekend Houffalize. Het mekka van de mountainbikesport. Wereldbekerwaardig parcours. Heerlijk rijden daar. Superlatieven komen tekort om die wedstrijd te beschrijven, dus dan verwacht je daar iedereen die ook maar in de buurt woont en omstreken. Behalve die in London moeten rijden van hun team.
Ook verwacht je daar de renners van het K-OTC. Wat is er mooier dan rijden in je achtertuin ( face it, Sittard-Houffa is een klein stukje) op een parcours waar je een echte mountainbiker kan worden. Niets is minder waar. Ze waren in geen velden of wegen te bekennen. (niet de eerste keer trouwens) Wel een paar dagen ervoor in de omgeving trainen, maar de wedstrijd zelf rijden ze niet. Blijkbaar met het oog op de wereldbekerwedstrijd in Canada...
Ja, u hoort het goed. We gaan met on(s)ze talent(en) wel naar Cairns, Australie en nu dus Mont Saint Anne in Canada, maar een topwedstrijd om de hoek laten we links liggen ? Als renners vragen of ze een keer meekunnen met een training in het buitenland is er geen plek/tijd/geld, maar bij een World Cup is niets te dol? Waar komt dat geld vandaan, en beter nog, kan dat geld niet beter besteed worden? Ja, internationale wedstrijden zijn belangrijk, maar om 2x naar de andere kant van de wereld te reizen met begeleiding en dergelijke.. Ik vind het van de zotte.

En waarom rijden onze talenten niet gewoon de Benelux competitie en meer wedstrijden nationaal? Of internationaal maar meer in de buurt ipv elke keer Italie, Zwitserland en noem maar op. Ook de talenten moeten ervoor zorgen dat het MTB in de lift komt, dat kan ook door zich te laten zien in de nationale wedstrijden en dat niveau omhoog te krikken.

Vandaag even "gebabbeld" met een echte kenner. Gewoon een half uurtje ideeen uitgewisseld en we kwamen er al snel op dat het complete Sittard verhaal van nu de schop op kan. Maak er gewoon een trainingscentrum van ( want ja, dan blijft de provincie Limburg tevreden, lalalalala subsidie) en kunnen er meerdere talenten van profiteren. Dat hoeft niet intern, maar via trainingsweekenden, gezamelijke wedstrijden, voor mij part een soort van Alphen zoals bij het veldrijden, als ze maar aandacht en aanwijzingen krijgen. En niet opgesloten worden in een huis maar gewoon in hun eigen veilige omgeving kunnen blijven wonen en studeren en de gezamelijke dingen meepakken. Wedden dat er meer doorbreken dan op deze manier? Wedden dat dat beter gaat lukken als we dan ook nog de Knegt aan het roer krijgen?
Zomaar een paar ideeën die in een half uurtje opkwamen. Het lijkt me toch dat de hoge heren, met hun full time baan m.b.t offroad, dan ook wel wat kunnen bedenken dat beter werkt dan datgene wat er zich nu afspeelt?

Dus Gerben, ik hoop dat je er wat aan kan doen aan die erfenis die je krijgt. Maar ik neem aan dat jij wel een plannetje hebt. En niet van die doldrieste acties gaat uitvoeren, toch?
Want eerlijk is eerlijk. Houffa is niet zo ver weg.. maar de populariteit van onze sport wel.... 


woensdag 6 juli 2016

Ik kan het niet alleen... #hupMTB



Mooi nummer! Je mag het even luisteren, maar dan weer terug naar de realiteit!

Zo, klaar met meezingen en piano spelen ( vooral op het eind.. heerlijk!).
Terug naar de essentie van mijn verhaal. Ik kan het namelijk niet alleen...De brief naar het NOC/NSF was verstuurd, het antwoord heb ik ook ontvangen, daarna is alles richting KNWU gegaan.  Ik alleen verander niet veel bij de KNWU. Maar samen? Mwah, misschien dat er dan wel wat gaat gebeuren. Onze media, zo las ik van de week, is er alleen maar om positieve dingen de wereld in te slingeren, terwijl ik van mening ben dat je als medium ook kritisch mag (nee zelfs moet) zijn. Maar blijkbaar heeft de media de KNWU te hard nodig om ook maar 1 kritische noot te laten horen. Als journalist behoor je onafhankelijk te zijn, objectief te beoordelen en niet alleen te schrijven wat diegene graag wil horen. Een journalist hoort meerdere bronnen en komt dan tot een conclusie, een journalist gaat niet af van 1 bron. En dan ook nog de bron die... ach laat maar.
Wat dat betreft hoeven we van die kant niet veel te verwachten. Dus zullen we het zelf moeten doen. Met een mail, met een blog of gewoon met je ervaringen delen met juist diegene die het voor het zeggen hebben. En ja, ik begrijp dat niet iedereen zomaar kan gaan roepen wat ze hebben meegemaakt. Ik begrijp ook de belangen die er aan vast hangen.
Tegelijkertijd is dat ook datgene wat fout is in de gehele constructie. Elk verkeerd woord wat je roept naar de beleidsmakers kan namelijk van invloed zijn op een eventuele volgende selectie, wedstrijd o.i.d. Een beetje zoals China haar land regeert. Ietwat gecahrgeerd, maar ik neem aan dat jullie het begrijpen.

Dus ja, hoe nu verder? Mijn brieven zijn weg met mijn uitleg erin. Meer kan ik er niet aan doen. Het zal nu ook van jullie moeten komen. Ik weet namelijk dat er veel onvrede is. Nu nog een manier vinden om al die onvrede eens een keer naar buiten te brengen op een manier zodat het gaat werken.
Denk er maar eens rustig over na....

Houdoe wor! 

maandag 20 juni 2016

BASTA!

Mooi he, dat nieuws van de WK selectie? Mooie timing ook he? De KNWU is ook net onze regering he, als er wat gebeurt in de wereld dan slingeren ze een bericht de wereld in wat de Nederlanders weer geld gaat kosten. Maar dat valt dan mooi in het niet bij dat wereldnieuws. Vandaag kregen we een bericht dat een veldrijder toetreed tot de MTB selectie van de bondscoach. Paar uurtjes later kwam het bericht van de WK selectie.. Opdat we het bericht daarvoor maar vergeten... Even buiten mij gerekend denk... :)

  Ik ben er eigenlijk ook wel een beetje klaar mee. Al jaren zie ik niks dan gepruts, onvrede, irritatie en wat zo meer m.b.t. de dagelijkse leiding van het MTB in Nederland. Laat ik het heel even algemeen houden voordat ik compleet los ga…

  Vandaag dus het bericht dat de volgende cyclocrosser gaat “aansluiten” in Sittard. Na Jens Dekker mag nu ook Mitch Groot proberen om het bestaan van het K-OTC wat te rekken.
(Hoi Jens en Mitch! Niks tegen jullie persoonlijk he! Dat jullie zo hard fietsen is niet jullie fout ;) . Ik hoop van harte dat jullie de top gaan bereiken!)
Dat het NOC/NSF niet helemaal blij is met de gang van zaken in Sittard lijkt me duidelijk. Er komt namelijk ook niet veel van terecht he, laten we elkaar nu geen mietje noemen. Buiten die ene speciale protege van Tim is er niet veel talent doorgebroken in het OLYMPISCH trainingscentrum. En nee, dat ligt niet aan die talenten.... Tokyo 2020 zou het hoofddoel zijn.  En dat gaan we nu proberen met het aantrekken van veldrijders, een niet olympische sport? We gaan proberen om het K-OTC in stand te houden zodat onze beste Tim kan blijven zitten de komende 4 jaar? Waar zijn onze mountainbikers die wel die olympische discipline beoefenen? Hebben we die al allemaal afgeschreven Tim? Kunnen die je baantje niet in stand houden de komende jaren? Gaan deze veldrijders serieus mountainbiken of is het de bekende noodgreep om de zeepbel niet te laten barsten? Het gaat er steeds meer op lijken in ieder geval.

   Misschien wordt het eens tijd om in te zien dat het gedrocht Sittard niet werkt zoals het in eerste instantie bedoeld was? Trek je conclusie uit de laatste jaren en bekijk eens hoeveel renners en rensters er de spreekwoordelijke brui aan hebben gegeven of zo ten gronde zijn gericht dat ze zelfs gestopt zijn met de sport. ( en nee, ga aub niet zeggen dat ze uit eigen vrije wil vertrokken zijn, dat is een mooi verhaaltje voor de buitenwereld, maar bijna half MTB-end Nederland weet anders...) Soort deja-vu met Papendal destijds...
Nu gaan we tijd en geld steken in een veldrijder (nogmaals, niks ten nadele van die jongens) terwijl we ons misschien moeten richten op bijvoorbeeld de talenten Bouwmeester of Nordemann. Twee kerels die wel een toekomst in de MTB zien zitten. Of rijdt er in de marathon top geen talent rond die steun willen bij het XCO? ( huh marathon, bestaat dat ook? Ja, dat bestaat... ) Of kijk eens bij de dames wat er nu rondrijdt... Worst, Tauber, Betsema, zelfs Elferink (marathon!) gaat dadelijk weer podium rijden bij het NK XCO. (Anne Terpstra red zich wel bij Ghost...:-) )
Die kunnen dus ook wel ondersteuning gebruiken van de KNWU.. En nee, dat hoeft niet daar in het geisoleerde Sittard. Dat kan ook heus wel op een andere manier. Via hun eigen plan om de top te bereiken, maar met de steun en hulp (wedstrijden buitenland, trainingskampjes, World Cups rijden) van de KNWU. Ook b.v. David of Marc zouden best in Cairns willen rijden om wat UCI punten te sprokkelen... De hele NL top laat die World Cup links liggen, want te duur.. Jullie vliegen doodleuk even op en neer... t mag wat kosten he?

  En ja, ik kreeg de mededeling dat het K-OTC in het leven was geroepen voor alle talenten. Zodat die allemaal daar hun weg naar de professionele toekomst kunnen uitstippelen. Blijf me dan toch verbazen dat ik er alleen mountainbikers gezien heb de laatste 4 jaren. Dat er een MTB parcours is aangelegd... dat ze tweeten met @knwuteamMTB, dat de bondscoach MTB daar de scepter zwaait.... wat nu alle talenten?

  Ik zal wel weer geen vrienden maken. Hoeft ook niet. Ik weet namelijk dat er veel onvrede is over de gang van zaken. Ik weet ook dat niet iedereen dat naar buiten durft te brengen. Dan doe ik dat wel. Als er niks gebeurd blijft die onvrede en zal er nooit iets veranderen. Misschien nu ook wel niet, maar het geeft de "hoge heren" misschien wel iets om over na te denken.

Het kan namelijk niet zo zijn dat we geld blijven steken in een project wat niet werkt!

maandag 6 juni 2016

4 jaar verder.. qua tijd dan, niet qua ontwikkeling... #doeiMTB #ophef!

Ik zat zondag weer eens op de fiets. En dan heb je soms wat tijd om na te denken. Over het jaar waar alles begon, bij het Cube Nutswerk team..Over de laatste 3 jaar bij het MPL team.. Over het verlies van Aschwin, over het stoppen bij datzelfde team.. en over het MTB-en in het algemeen..
Nou heb ik een tijdje niet veel daarover geschreven, had wel het idee dat het goed zou komen, maar helaas... er verandert niet veel he? 

Dat het mountainbiken niet al te populair was, dat was al bekend. Dat de KNWU jaren geleden riep dat ze het gingen veranderen, was mooi. Dat dat niks zou worden was toendertijd eigenlijk al bekend.. Tot zover niks nieuws onder de zon. Ik zie namelijk in de laatste 4 jaren nul verandering mbt het beleid en de toekomst van het off-road gebeuren. Ondertussen zoeken ze wel naar een vrijwilliger (clicky) die een meer dan full-time functie moet gaan bekleden. Dat zal wel gaan werken ja... met vrijwilligers.. geeft meteen de urgentie aan van het opkrikken van het imago van de off-road tak.
(HERMAN, WAAR BEN JE? DE SPORT HEEFT JE NOG STEEDS NODIG!!!!)

Verder zien we onze bondscoach MTB ook niet al teveel uitrichten buiten zich bezig houden met het K-OTC en dan met name 1 renner. Zijn missie is meer om hem naar de top te brengen dan het algehele MTB niveau op te krikken. Prima, maar wordt dan zijn personal trainer, en doe dat niet (gedeeltelijk, maar meer als wij denken, want stiekem...) onder de vlag van de KNWU. Diezelfde bondscoach die ervoor zorgde dat tijdens het NK in Groesbeek zijn renners "een concurrent" van zijn protege de hekken in moesten rijden.. En zo zijn er nog legio voorbeelden (die ik gewoon niet kan publiceren, want te belachelijk voor woorden)  van het niet functioneren van de beste man.  Hoe lang sukkelen we nog verder op deze manier? Moet een bondscoach zichzelf niet meer profileren en de sport naar buiten toe wat meer een warm hart toedragen?

Vaak hoorde ik: Maar dat kunnen we niet naar buiten brengen, want we hebben hem (of de KNWU) wel nodig...  Is dat zo? Hebben we dit soort personen nodig in onze geliefde sport? Wat de sport nodig heeft is een vent die oplossingen aandraagt, de sport in het zonlicht zet en niet eentje die "op persoonlijke titel" 1 renner beter kan maken. Want face it.. waar is de rest van het K-OTC? En hoeveel zijn er niet weggegaan daar om verschillende redenen? Hoeveel zijn teruggekrabbeld na een "eerste kennismaking"? Allemaal niet voor niets he.. Maar daar mag je niks van zeggen/schrijven, want "we hebben ze nog nodig.."  Nogmaals, de sport zou beter af zijn zonder...

Het is tijd voor een frisse wind. Andere mensen met een andere kijk op de sport dan diegene die er nu zitten. De laatste 4 jaar is er geen zak vooruitgang geboekt. Sterker nog, ik heb het idee dat het MTB er nog slechter voorstaat dan toendertijd.. Elk ander bedrijf zou maatregelen nemen, in Nieuwegein gebeurt vooralsnog weinig.. het zou natuurlijk zonde zijn als de snoepreisjes dadelijk niet meer door kunnen gaan he.. Rio staat namelijk voor de deur, dat pikken we graag nog even mee! ( En niet zeggen dat de bobo's nooit meegaan, ik heb foto's gezien van een EK waar 5x zoveel begeleiding was dan renners... ).
(HERMAN, WAAR BEN JE? DE SPORT HEEFT JE NOG STEEDS NODIG!!!!)

Verder probeerde ik op zondagavond een uurtje of wat de uitslagen uit Eupen ergens te vinden.. Maar nee hoor, nergens wat te vinden. Je zou toch zeggen dat, nu iedereen al jaren met een chip rijdt, dat toch makkelijk door te sluizen moet zijn naar een of andere uitslagen website op de site van de KNWU ofzo... het is toch 2016 of niet?

En ja, misschien zie ik het wat te pessimistich, maar het wordt weer eens tijd voor een discussie. "Vroeger" toen ik wekelijks alles afkraakte werd ik nog wel eens gebeld door de een of ander ( Hoi Tim!) om het te bespreken en was er in ieder geval iets van discussie... De laatste jaren is het heeeeel rustig... te rustig dus om deze sport weer populair te krijgen... En ja, daar baal ik best wel van.

We hebben zeker renners die potentie hebben. Maar dan moeten die wel de kans krijgen zich te profileren bij bepaalde wedstrijden. Haal die belachelijke eisen voor kwalificaties EK/WK/OS eens wat naar beneden en geef renners de kans internationaal de strijd aan te gaan met de besten. Worden ze beter van! Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben om dat te begrijpen, toch? Hoeveel renners mogen er met de KNWU op een soort van stage om wedstrijden te rijden? Volgens mij doen ze dat in Belgie beter... ( buiten het EK voetbal doen ze dat dus ook al beter.... ).

Benieuwd of iemand dit gaat lezen van de "hoge heren". En mocht dat zo zijn dan verwacht ik niet meer dan:
Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef......

Precies.....

Houdoe.






 


vrijdag 26 februari 2016

Dun seizoensopener op Cyprus, Sunshine Cup D !

Ja, ik weet da Balkum dun echte opener is van t MTB seizoen, maar as ze in Cyprus da nou willen denken, laat ze dan toch.. ze hebben al zo weinig daar, bietje bergen, zee, zon, lekker weer.. da is al nie leuk veur die mensen, dan mogen ze best denken da ze dun seizoensopener van t MTB hebben...

Poeleke rijdt daar ook. Ik ha veurige week un grote bakkes (clicky) en ik moet zeggen dat ie t beter doet dan ik ha verwacht. Wel blef ik van mening dattie natuurlijk midden in zijn seizoen zit ( urste helft cx nie gereden) en da de MTB toppers aan t begin van t seizoen zitten. Neemt nie weg dat ie toch weer laat zien wanne klasbak t is. De echte tests komen as de World Cup begint, mooi dat ie dan al ietwa naar veuren kan starten ( as ie tenminste punten sprokkelt). Hij moet de Benelux Cup ook maar wa rijden, dan zien we hem mooi ook aan t werk in Nederland! Zal eens kijken of ik dun ouwe vd Poel da van de week ekkes wijs kan maken :).

Foto gejat van: Facebook Brentjens Mountainbike Racing Team

Mooi fotooke he? Zag ik vandaag bij dun Bart zun team op dun Feesboek. Ekkes gejat dus. Maar da is dus dun urste olympische (medaille) winnaar en de volgende? T kan he, zeg nooit nooit. We hebben allemaal gezien veurige winter en dun deze half waar hij toe in staat is. T zou me niks verbazen als ie t gewoon flikt. En hee, hij weet nou in ieder geval dat ie t mooier vind dan da crossen...
Foto gejat van Facebook Poeleke
Dus ja, de kans is natuurlijk groot dat ie gewoon prof MTB er gaat worden en da veldrijden er maar un bietje bij gaat doen. Daar kunde nie mee naar de olympics he... en in 2020 in Tokio hettie gewoon weer kans! Net zo mekkelijk!  Mooi man. Nou ekkes daar op Cyprus alles goed afronden, dan ekkes rust, in Balkum ekkes de NL en half Belgische MTB renners begroeten en wir weijer me punten sprokkelen... K heb geen idee of dat ie in Cairns zal starten, maar Albstadt.... ja, ik kijk er wel naar uit ja !

Filmke!

dinsdag 23 februari 2016

De cross in Oostmalle #tiscross

Oostmalle, altijd een beetje laagvliegen daar he. Snel, sneller snelst. Ook dit jaar reden er weer vele renners vol gas over het parcours.
In het begin rijdt David vd Poel weg, samen met Sven Nys. Later probeert da ander Poeleke het ook (#hupMTB!) maar ook die komt niet echt weg. Van Aert probeert het, vd Haar rijdt attent, maar uiteindelijk komt (mwoah) Pauwels van plek 99 naar plek 1 gereden en lost het hele veld. Tot de laatste ronde rijdt hij ver vooruit, Sven Nys heeft ondertussen gas terug genomen om de andere Sven te zoeken.

Bij het ingaan van de laatste ronde knijpt Pauwels in de remmen, elke renner die daarna komt stopt ook op die plek. Tot Sven Nys eraan komt rijden. Verbaasd kijkt hij rond als hij de renners ziet staan bij de finishlijn. Hij rijdt tussen ze door onder luid applaus van de renners. Diezelfde renners stappen weer op de fiets en rijden in colonne achter hem aan die laatste ronde. Het publiek klapt de handen stuk, de renners tonen hun respect voor de man die toch de laatste jaren mede hun sport zo populair heeft gemaakt. Het wordt een prachtige ereronde en met de finishlijn in zicht zoekt Nys de andere Sven op en gezamenlijk rijden ze over de finish. De rest druppelt daarna binnen en nemen een soort van afscheid van een groot kampioen....

Het had zo mooi kunnen zijn op die druilerige, grijze zondagmiddag. In plaats van dat de renners de spreekwoordelijke zon lieten schijnen reden ze als grijze muizen op deze grijze zondagmiddag gewoon een cross alsof het een dag was zoals vele andere... Later zullen ze hopelijk beseffen dat dat helemaal niet zo was...

Het had zo mooi kunnen zijn......

SVEN BEDANKT WOR!

maandag 8 februari 2016

Poeleke en dun Boom! #hupMTB

As ge  da zo leest dan denkte da ge un oase ontdekt het. Un poeleke water me unnen boom. Alted hendig as ge in de woestijn verdwaald bent. Maar as ge wa kennis het van modderfietsen dan witte wie ik bedoel... Als ge t dan nog nie snapt, dan moete mar nie weijer lezen....

Maar goed, ophef dees week! Mathieu van de Poel, verder Poeleke genaamd, das mekkelijker tiepe, wil gaan mountainbiken. En naar RIO. Snapk, wie wil da nou nie ?
Maar daarom zal Poeleke nie diejen kant op willen denk ik. Misschien ook wel, maar dan hoeft ie zich nie te kwalificeren en kan ie zo t vliegtuig in stappen. Veur the olympics.. ja, dan zal ie ekkes nog zun best moeten doen. Zal unne lange weg doen, maar zunnen ploegleidersbaas ziet t helemaal zitten...

Die denkt da da appeltje eitje is. In de World Tour rijden teveul toppers, das te lastig, maar bij t MTB.. ach, dat is wel haalbaar... Eh ja, nee, natuurlijk... en natuurlijk had ik daar weer wat over te zeveren bij dun Chris...

Witte, ik kan er nie zo goed tegen as ze denken van da doen we wel ekkes. Bij t MTB in NL rijden namelijk nie zoveel toppers Rob. Leert nou eens lezen man! Eh ja, snap ik kerel, allenig moet hij zich wel ekkes kwalificeren in een wedstrijdje waar meer mensen mee rijden dan de NL top. Die NL top die trouwens nie zo slecht is as diejen Belg wel nie denkt... Heb toch t idee da we een betere top hebben dan onze zuiderburen.. Maar hij denkt dus, tenminste da denk ik dan, dat Poeleke alleen maar af hoef te rekenen me van Houts, Becking, Beemer, Heijden enzo.. Hij hoeft denk nie in een World Cup af te rekenen me unne Schurter, Kulhavy, Vogel, Absalon, Fumic, Flückiger (2x), Marotte, McConnel, Giger, Cink, Hermida en ge kent ze allemaal wel... Nee, hoeft niet....Hij kan ook via het EK in de top 10 rijden en zich zo kwalificeren. Maar hij is nog belofte, en dan via elite kwalificeren etc etc...

Me ander woorde, t zal unne kronkelige lange weg worden. Die begint al in Cyprus over een paar weke. Daar gaat ie al wa puntjes sprokkele! En zo de weg omhoog bewandelen ( whahha, wandelen, maar hij MTB-t! hahaha, humor..pffffff.) om zijn doel te bereiken. En ja, begrijpt me nie verkeerd he, da gun ik hem van harte.. Maar misschien is t net iets te ambitieus... Ik zou lekker wa ervaring opdoen de komende tijd, kijken waar t schip strandt, en dan mooi in 2020 die sprong maken. Bende wir wa sterker, meer ervaring, wa UCI punten, hoefde nie op plek 215 te starten bij unnen World Cup en hedde volgens men meer kans. Maar goed, wie ben ik..

Dan zag ik vandaag da Nys probeert Boom naar Telenet te halen ( clicky) Geen idee hoe betrouwbaar da bericht is, maar mocht da lukken en waar zen, dan kan dun Boom natuurlijk in de zomer mooi ook diejen MTB gaan gebruiken. Hij woont bekant in de Drunense Duinen en as ge daar in de buurt woont dan kende mountainbiken ja! Dus dan hebben we er mooi 2 bij die de sport toch iets meer in t daglicht kunnen gaan zetten! Ik juich da toe ja... Bietje dromen magde toch wel he ?

(Hee Paulus van Empel van XCO Berlicum, houdt die startlijsten in de gaten, veurda ge t wit staan ze beij op de lijst veur 21 maart.... Dan moete nog ekkes wa tribunes bouwen denk en unne steiger neerzetten waar de camera van de NOS op kan staan om te filmen! Ik help dan wel mee!)

Houdoe wor!

maandag 1 februari 2016

Beste meneer Merckx, Hoi Eddy

Hoi Eddy,

Does niet. Doe eens niet. Probeer het eens niet te doen. Niet doen. Nergens voor nodig, laat dat..

Weet u nog, die tijd dat u actief sporter was? De tijd dat ook u uit het potje snoepte? Pemoline bijvoorbeeld.. u geeft in 2007 toe dat u het gebruikt heeft. 29 jaar na uw actieve carriere. Dus ja, dan wordt straffen een beetje lastig he.. Volgens mij waren er nog een paar meer zaken die "het daglicht niet konden verdragen" destijds... Ik constateer zelfs dat u in 2012 in verdenking bent gesteld omwille van corruptie. Zou gaan over de aankoop van fietsen o.i.d. Electrische fietsen of sla ik nu de plank volledig mis?

M.a.w iedereen doet dingen die misschien niet door de beugel kunnen. Inherent aan sport lijkt het bijna wel. Ook bij het wielrennen zijn wat ontboezemingen voorbij gekomen de laatste jaren. "Helaas" heb ik u toen niet zo hard horen roepen als nu. Toendertijd dook iedereen die er (in) direct mee te maken had het liefst 8 meter onder de grond weg want o o o, het heilige wielrennen. Daar verdien ik mijn geld mee dus ik zeg lekker niks!

Tot gisteren. Eindelijk was de tijd daar om eens een keer lekker tegen valsspelers te kunnen schreeuwen. Een meisje van 19 die, zoals ze zelf zegt in het filmpje, van niks weet. Die zegt dat ze het niet gedaan heeft en het een samenloop van omstandigheden is.... Ja, ik vind het ook raar dat die vriend nog nergens te vinden is, maar ik geef haar het voordeel van de twijfel. Er is namelijk nog niet zo heel veel duidelijk. Maar u bent al voorstander van LEVENSLANG SCHORSEN! (Ik ben eigenlijk voorstander van: pak iedereen die doping gebruikt heeft zijn overwinningen af. Ook 60 jaar na dato. Dat zal ze leren! )

En nee, u bent zeker niet de enige ( Hoi Rudy de Bie, Hoi Patrick Lefevre), maar wel de zoveelste in een lange rij hypocrietjes. Mag ik dat zo zeggen? Ja dat mag ik. ( gejat van Smeets, die kent u wel he?). U wilt een meisje van 19 dat in al haar naiviteit misschien iets gedaan heeft wat niet mocht haar hobby afnemen?  Wist ze het wel? Is ze gedwongen dit te doen? Er zijn nog zoveel vragen. Laten we die eerst eens beantwoord zien te krijgen voordat we haar nog verder naar de afgrond toe brengen. Let wel, iedereen heeft een punt dat ze mentaal gaan breken...

Tot alles duidelijk is lijkt het me verstandig dit soort dingen niet zo te gaan roepen. Hoe u het ook wendt of keert, mensen kijken toch op naar u. Probeer daar soms een beetje verstandig mee om te gaan. Zeker in dit geval.....

Dank u.


zondag 31 januari 2016

Beste Femke

Beste Femke,

Je hebt een primeur te pakken. En nee, dan bedoel ik niet datgene waardoor iedereen nu over je heen valt. Ik ben namelijk niet zo'n fan van valsspelers. Mijns inziens verdienen die geen podium, geen aandacht. Niet dat dit podium zo groot is, maar toch.. toch wil ik je dat kleine beetje aandacht geven aan mijn 23 lezers.

Ik weiger namelijk te geloven dat jij vals hebt gespeeld Femke. Natuurlijk was het jouw fiets waar een motortje inzat, natuurlijk reed je daar mee rond, natuurlijk wist je ervan en natuurlijk is je tijd de Koppenberg op redelijk snel. Maar ik weiger te geloven Femke dat dit alles uit jouw brein komt. Ik weiger te geloven dat jij, met je jeugdige leeftijd, op een dag besloten had om dit te gaan doen. Ik weiger dat te geloven. Vandaar mijn aandacht voor je persoontje.

Het is namelijk o zo makkelijk om nu BOE FEMKE te gaan roepen en je overal met de nek aan te kijken. Het is o zo makkelijk om ( haha) advertenties op marktplaats te zetten waar je je fiets te koop aan biedt. Het is o zo makkelijk als pers om je de grond in te boren. Maar.. morgen ga je weer naar school ( tenminste dat neem ik aan?), morgen sta je weer in de gewone wereld, morgen is de druk van de ketel en dan blijven die boze mensen je aankijken met een blik van: Jij hebt onze sport kapotgemaakt!  Heel eerlijk? Ik kan ze geen ongelijk geven. De wielersport heeft al wat klappen te verduren gehad, dit kan er dan eigenlijk niet bij. Het veldrijden is al niet de meest mondiale sport ter wereld, het vrouwenveldrijden wordt nu meer uitgezonden op tv om de sport te helpen, dit kan er dan eigenlijk niet bij.

Ook ik was gister ietwat teleurgesteld in de sport die ik zo mooi vind. Ben gister slechts 2e geworden bij een pubquiz, puur omdat ik aan dit voorval moest denken de gehele avond. Kon zelfs de begintune van the A-Team me niet meer herinneren. En dat kost me dan uiteindelijk de overwinning. Zuur, maar goed.. Waar ik dan aan denk die hele avond? Ben je wel de enigste? Zou een meisje van 19 nu echt de enige zijn in de hele wielerwereld die dit gebruikt ( heeft)?. Ik maak me dan een beetje zorgen...

Daarom hoop ik van harte dat dit alles ooit een andere wending krijgt. Welke en hoe? Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik hoop dat diegene die dit bedacht heeft, uitgevoerd heeft en je zo gek gekregen heeft dit te gaan gebruiken ooit zijn verantwoordelijkheid neemt en naar voren stapt. Dat hij een grote jongen is en ruiterlijk toegeeft: Ik heb haar gedwongen dit te doen. Ik wilde dat ze furore maakte, dat ook ik een graantje kon meepikken met het succes etc etc. Want godverdomme, deze sport mag ook nog niet kapot gaan aan valsspelerij. Sven Nys stopt dit jaar, de sport heeft renners nodig die die plek zullen gaan invullen, maar niet op deze manier!

Tot die tijd wens ik je alle goeds en wijsheid toe Femke. De komende weken zullen niet makkelijk zijn. Je zal ermee moeten leven dat je die renster bent die als eerste betrapt werd op mechanische doping... Maar ga aub niet de geschiedenis in als die renster die dit alles bekokstoofd heeft.....

Het gaat je goed....